جوانترین و بدشانس ترین ریاضیدان جهان

اواریست گالوا متولد اکتبر 1811 در پاریس می باشد.  گالوا نابغۀ ریاضی و جوانترین ریاضیدان جهان می باشد که متاسفانه معدود کسی وی را می شناسد. 

او که در مدرسه دانش آموزی عادی بود هنگامی که کتاب مبانی هندسه ” لژاندر” به دستش رسید، به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته و این کتاب را مانند یک کتاب داستان عادی خواند و با یکبار مطالعه، بر مطالب آن احاطه کامل یافت. در 15 سالگی خودش به تنهایی یک خوانندۀ حرفه ای آثار ریاضی بود و کشف کردن را آغاز نموده و به کشفیات مهمی دست یافت.

او در سن و سال کم و بدون بهره بردن از هیچ تحصیالت عالی به کشفیاتی رسید که متاسفانه 14 سال پس از مرگش او را در دنیای ریاضی به شهرت رساند.

کشفیات اساسی او در معادالت چند جمله ای بود که آن را طی مقاله ای به آکادمی علوم پاریس فرستاد که قرار بود کُشی ریاضیدان بزرگ آن را مطالعه نماید اما از شانس بد گالوا، کُشی این مقاله را گم کرد. 

همچنین او یک فعال سیاسی بود که به خاطر فعالیت های سیاسی اش محاکمه شده و چندماهی را در زندان گذراند. او پس از آزادی از زندان گرفتار عشق دختری شد اما گالوای بدشانس در بازی عشق نیز شانس نیاورد و بر سر این دختر ناگزیر به انجام یک دوئل مرگبار شد.

شب قبل از آن دوئل مرگبار نامه ای به دوستش نوشته و در آن ناگفته ها و یافته های ریاضی اش را به اختصار شرح می دهد و از او می خواهد که توجه جهان ریاضی را به اهمیت کارهایش جلب کند.

سرانجام دوئل صورت گرفت و تیر به شکم گالوای بدشانس خورد و به زمین افتاد. ساعت ها در آنجا ماند تا آنکه دهقانی که از آنجا عبور می کرد او را به بیمارستان برد .گالوا روز بعد در سن بیست سالگی فوت کرد.

شهرت گالوا چهارده سال پس از مرگش آغاز شد. به طوریکه در حال حاضر نظریه گالوا امروزه یکی از مباحث مهم و پرکاربرد جبر مجرد و نظریه گروه ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *